dimecres, 9 de setembre del 2015

TEMA 1. DIA A DIA





A. Objectius didàctics

Conéixer les característiques d’un diari personal.
Diferenciar un diari personal d’un diari autobiogràfic.
Escriure un diari personal.
Aplicar les tècniques de tractament del temps en el discurs literari.
Diferenciar els nivells d’anàlisi de la llengua.
Classificar els tipus de substantius.
Identificar els morfemes verbals.
Aplicar les normés d’ús dels signes de puntuació.
Identificar i emprar els cultismes i les locucions llatines.
Diferenciar els prefixos i els sufixos grecollatins.
Conéixer aspectes de la història de la llengua: dels orígens als primers escrits.
Conéixer les característiques principals de la poesia de la Renaixença i alguns autors.


B. Continguts

Conceptes
Procediments
Actituds
El diari personal.
Els tipus de diaris.
Els autors de diaris.
Els nivells d’anàlisi de la llengua.
Els substantius: classes.
Els morfemes verbals.
Els signes de puntuació.
Els cultismes.
Les locucions llatines.
Els prefixos i els sufixos grecollatins.
Els orígens de la llengua: els ibers, la romanització i els primers textos.
El romanticisme.
La poesia de la Renaixença.
Autor: Teodor Llorente.
Les figures retòriques: la comparació.
El temps del discurs: recursos temporals.
Anàlisi de les característiques del diari personal.
Ordenació cronològica d’un discurs narratiu.
Escriptura d’un diari personal.
Lectura de diaris personals d’autors de la nostra literatura i de la literatura universal.
Identificació dels nivells d’anàlisi de la llengua.
Classificació de substantius.
Identificació dels morfemes verbals.
Consulta de la flexió verbal.
Escriptura dels signes de puntuació i d’entonació en un text.
Identificació de cultismes i locucions.
Recerca d’informació sobre la romanització.
Elaboració de mapes lingüístics.
Consulta de diccionaris especialitzats.
Lectura i recitació de poemes.
Comentari de textos pertanyents a la poesia de la Renaixença.
Valoració de les experiències pròpies.
Sensibilització per a observar l’entorn i el jo personal.
Valoració positiva dels subgèneres literaris de caire íntim.
Interés per expressar-se de manera culta i formal.
Valoració positiva de la importància de conéixer els orígens i l’evolució de la llengua pròpia.
Foment d’actituds positives com la tolerància, la llibertat i la solidaritat.


C. Criteris d’avaluació

Integrar informacions procedents de diverses experiències personals.
Produir textos de caràcter personal.
Utilitzar les idees i les experiències pròpies per a elaborar un diari personal.
Utilitzar les tècniques de tractament del temps en un discurs narratiu.
Identificar els nivells d’anàlisi de la llengua.
Identificar els tipus de substantius.
Identificar els morfemes verbals.
Aplicar els signes de puntuació a un text.
Conéixer i emprar cultismes i locucions llatines.
Distingir paraules derivades amb prefixos i sufixos grecollatins.
Explicar què fou la romanització i esmentar els noms dels primers textos en la nostra llengua.
Distingir les característiques principals de la poesia de la Renaixença i esmentar-ne alguns autors.
Comentar el contingut i la forma d’un poema de la Renaixença.


D. Competències bàsiques

Competència en comunicació lingüística
Pàg.
Act.
Lectura, comprensió, anàlisi i redacció de narracions en primera persona (diari personal)
6, 7, 9, 13
1, 2, 3, 12, 19
Pràctica en la narració de fets alterant l’ordre temporal
19
33, 34
Discriminació dels nivells d’anàlisi de la llengua
8, 9
4-12
Identificació dels tipus de substantius i les seues funcions dins l’oració
10
13, 14
Identificació dels morfemes verbals i utilització dels verbs per a narrar, descriure i explicar
11
15
Aplicació de les normes d’ús dels signes de puntuació
12, 13
16, 21
Adquisició de vocabulari (cultismes, locucions i paraules derivades amb prefixos i sufixos grecollatins)
14, 15
22, 28

Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic
Pàg.
Act.
Reflexió crítica sobre la importància de l’aspecte personal
6
1
Valoració de la importància de mantenir edificis i altres senyes d’identitat valencianes
18
32
Coneixement de pobles i ciutats valencians
16
29, 30

Tractament de la informació i competència digital
Pàg.
Act.
Recerca d’informació en Internet 
14, 15, 16
24, 28, 29, 30

Competència social i ciutadana
Pàg.
Act.
Coneixement i valoració de la diversitat de persones i idees
6, 7
1, 2
Valoració de la importància de mantenir-se fidels a l’ús de la llengua pròpia en tots els llocs i situacions
7
2

Competència cultural i artística
Pàg.
Act.
Identificació de textos literaris i discriminació de la resta de tipologies textuals
7, 9, 18
1, 9, 10, 12, 32
Valoració de la producció literària com a font de coneixement i plaer
18, 19
32, 34
Valoració de la importància de conéixer fets relacionats amb la història de la nostra llengua i literatura per a entendre el present
16, 17, 18
29-32

Competència d’aprendre a aprendre
Pàg.
Act.
Cerca d’informació en diccionaris especialitzats
14, 15
22-28
Aplicació de la tècnica d’alterar l’ordre temporal de la narració
19
34
Aplicació de la tècnica de deduir el significat d’un mot a partir dels prefixos i els sufixos grecollatins
15
26, 27, 28

Autonomia i iniciativa personal
Pàg.
Act.
Reflexió sobre la importància de deixar constància escrita d’aspectes personals i socials
6, 7, 9, 13
1, 3, 9, 12, 19




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada