A.
Objectius didàctics
• Conéixer les característiques d’un diari
personal.
• Diferenciar un diari personal d’un diari
autobiogràfic.
• Escriure un diari personal.
• Aplicar les tècniques de tractament del temps
en el discurs literari.
• Diferenciar els nivells d’anàlisi de la
llengua.
• Classificar els tipus de substantius.
• Identificar els morfemes verbals.
• Aplicar les normés d’ús dels signes de
puntuació.
• Identificar i emprar els cultismes i les
locucions llatines.
• Diferenciar els prefixos i els sufixos
grecollatins.
• Conéixer aspectes de la història de la llengua:
dels orígens als primers escrits.
• Conéixer les característiques principals de la
poesia de la Renaixença i alguns autors.
B.
Continguts
Conceptes
|
Procediments
|
Actituds
|
• El diari personal.
• Els tipus de diaris.
• Els autors de diaris.
• Els nivells d’anàlisi de la llengua.
• Els substantius: classes.
• Els morfemes verbals.
• Els signes de puntuació.
• Els cultismes.
• Les locucions llatines.
• Els prefixos i els sufixos grecollatins.
• Els orígens de la llengua: els ibers, la
romanització i els primers textos.
• El romanticisme.
• La poesia de la Renaixença.
• Autor: Teodor Llorente.
• Les figures retòriques: la comparació.
• El temps del discurs: recursos temporals.
|
• Anàlisi de les característiques del diari
personal.
• Ordenació cronològica d’un discurs narratiu.
• Escriptura d’un diari personal.
• Lectura de diaris personals d’autors de la nostra
literatura i de la literatura universal.
• Identificació dels nivells d’anàlisi de la
llengua.
• Classificació de substantius.
• Identificació dels morfemes verbals.
• Consulta de la flexió verbal.
• Escriptura dels signes de puntuació i
d’entonació en un text.
• Identificació de cultismes i locucions.
• Recerca d’informació sobre la romanització.
• Elaboració de mapes lingüístics.
• Consulta de diccionaris especialitzats.
• Lectura i recitació de poemes.
• Comentari de textos pertanyents a la poesia
de la Renaixença.
|
• Valoració de les experiències pròpies.
• Sensibilització per a observar l’entorn i el jo
personal.
• Valoració
positiva dels subgèneres literaris de caire íntim.
• Interés per expressar-se de manera culta i
formal.
• Valoració positiva de la importància de
conéixer els orígens i l’evolució de la llengua pròpia.
• Foment d’actituds positives com la
tolerància, la llibertat i la solidaritat.
|
C.
Criteris d’avaluació
• Integrar informacions procedents de diverses
experiències personals.
• Produir textos de caràcter personal.
• Utilitzar les idees i les experiències pròpies
per a elaborar un diari personal.
• Utilitzar les tècniques de tractament del temps
en un discurs narratiu.
• Identificar els nivells d’anàlisi de la
llengua.
• Identificar els tipus de substantius.
• Identificar els morfemes verbals.
• Aplicar els signes de puntuació a un text.
• Conéixer i emprar cultismes i locucions
llatines.
• Distingir paraules derivades amb
prefixos i sufixos grecollatins.
• Explicar què fou la romanització i esmentar els
noms dels primers textos en la nostra llengua.
• Distingir les característiques principals de la
poesia de la Renaixença i esmentar-ne alguns autors.
• Comentar el contingut i la forma
d’un poema de la Renaixença.
D.
Competències bàsiques
Competència en comunicació lingüística
|
Pàg.
|
Act.
|
Lectura,
comprensió, anàlisi i redacció de narracions en primera persona (diari
personal)
|
6, 7, 9, 13
|
1, 2, 3, 12,
19
|
Pràctica en la
narració de fets alterant l’ordre temporal
|
19
|
33, 34
|
Discriminació
dels nivells d’anàlisi de la llengua
|
8, 9
|
4-12
|
Identificació
dels tipus de substantius i les seues funcions dins l’oració
|
10
|
13, 14
|
Identificació
dels morfemes verbals i utilització dels verbs per a narrar, descriure i explicar
|
11
|
15
|
Aplicació de
les normes d’ús dels signes de puntuació
|
12, 13
|
16, 21
|
Adquisició de
vocabulari (cultismes, locucions i paraules derivades amb prefixos i sufixos
grecollatins)
|
14, 15
|
22, 28
|
Competència en el coneixement i la
interacció amb el món físic
|
Pàg.
|
Act.
|
Reflexió
crítica sobre la importància de l’aspecte personal
|
6
|
1
|
Valoració de
la importància de mantenir edificis i altres senyes d’identitat valencianes
|
18
|
32
|
Coneixement de
pobles i ciutats valencians
|
16
|
29, 30
|
Tractament de la informació i competència
digital
|
Pàg.
|
Act.
|
Recerca
d’informació en Internet
|
14, 15, 16
|
24, 28, 29, 30
|
Competència social i ciutadana
|
Pàg.
|
Act.
|
Coneixement i
valoració de la diversitat de persones i idees
|
6, 7
|
1, 2
|
Valoració de
la importància de mantenir-se fidels a l’ús de la llengua pròpia en tots els
llocs i situacions
|
7
|
2
|
Competència cultural i artística
|
Pàg.
|
Act.
|
Identificació
de textos literaris i discriminació de la resta de tipologies textuals
|
7, 9, 18
|
1, 9, 10, 12,
32
|
Valoració de
la producció literària com a font de coneixement i plaer
|
18, 19
|
32, 34
|
Valoració de
la importància de conéixer fets relacionats amb la història de la nostra llengua
i literatura per a entendre el present
|
16, 17, 18
|
29-32
|
Competència d’aprendre a aprendre
|
Pàg.
|
Act.
|
Cerca
d’informació en diccionaris especialitzats
|
14, 15
|
22-28
|
Aplicació de
la tècnica d’alterar l’ordre temporal de la narració
|
19
|
34
|
Aplicació de
la tècnica de deduir el significat d’un mot a partir dels prefixos i els
sufixos grecollatins
|
15
|
26, 27, 28
|
Autonomia i iniciativa personal
|
Pàg.
|
Act.
|
Reflexió sobre
la importància de deixar constància escrita d’aspectes personals i socials
|
6, 7, 9, 13
|
1, 3, 9, 12,
19
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada