A. Objectius didàctics
• Reconéixer els continguts explícits i els
implícits en un text escrit de caràcter informatiu.
• Analitzar les característiques d’un fullet
informatiu.
• Identificar alguns dels recursos lingüístics
més usats en els textos informatius.
• Diferenciar les vocals e i o
obertes.
• Conjugar els principals verbs irregulars.
• Identificar el significat d’abreviatures,
sigles i acrònims.
• Conéixer aspectes bàsics de la història de la
nostra llengua i literatura: el segle xix.
• Conéixer les característiques principals del
modernisme i de la novel·lística del segle xix.
B. Continguts
Conceptes
|
Procediments
|
Actituds
|
• El fullet informatiu.
• Característiques dels textos
expositius.
• Recursos gràfics i textuals
del fullet.
• Els connectors més habituals
en l’explicació.
• Els verbs irregulars.
• L’obertura vocàlica de les
vocals e
i o.
• Les abreviatures, les sigles
i els acrònims.
• Història de la llengua: el
segle xix.
• El naturalisme.
• El modernisme i la novel·la
del segle xix.
|
• Anàlisi de les
característiques, l’estructura i els recursos del fullet informatiu.
• Elaboració d’un fullet
informatiu.
• Lectura i classificació de
fullets informatius.
• Consulta de la flexió verbal.
• Ús dels verbs irregulars.
• Conjugació de verbs
irregulars.
• Diferenciació del grau
d’obertura de e
i o.
• Lectura i audició de textos, poemes i cançons.
• Consulta de textos
administratius en què s’empren abreviatures.
• Projecció d’imatges
d’edificis modernistes.
• Comentari de novel·les
modernistes.
|
• Valoració positiva del fullet informatiu com a recurs pràctic i còmode
per a estar informat.
• Actitud crítica davant de les
fonts d’informació, i també davant dels continguts.
• Potenciació del reciclatge i
d’altres mesures que afecten la defensa del medi ambient.
• Valoració positiva dels nostres
autors i dels intents de normalitzar l’ús de la llengua.
|
C. Criteris d’avaluació
• Distingir les característiques d’un text
explicatiu.
• Copsar les idees essencials i les intencions
d’un fullet informatiu.
• Identificar i utilitzar els diversos recursos
lingüístics usats en els textos informatius.
• Planificar i elaborar un fullet informatiu.
• Conjugar els principals verbs irregulars.
• Saber diferenciar l’obertura de les vocals e i o.
• Formar paraules derivades i comprovar si
mantenen l’obertura inicial o no.
• Substituir conceptes per abreviatures.
• Explicar el significat d’algunes sigles i
acrònims.
• Esmentar la situació de la nostra llengua
durant el segle xix.
• Distingir les característiques principals del
naturalisme i esmentar-ne algun autor.
• Distingir les característiques del modernisme i
esmentar-ne alguns novel·listes i les seues obres.
Competències bàsiques
Competència en
comunicació lingüística
|
Pàg.
|
Act.
|
Lectura,
comprensió, anàlisi i redacció de fullets informatius
|
38,
39, 51
|
1,
2, 3, 31
|
Identificació
d’icones i logotips
|
38,
39
|
1,
2
|
Discriminació
i conjugació dels verbs irregulars
|
40,
41, 42, 43
|
4-12
|
Identificació
de les vocals obertes
|
44,
45
|
13-19
|
Aplicació
de les normes d’escriptura d’abreviatures, sigles i acrònims
|
46,
47
|
20-24
|
Interés
per augmentar i millorar el lèxic
|
44,
45
|
13,
15, 18, 19
|
Competència en el
coneixement i la interacció amb el món físic
|
Pàg.
|
Act.
|
Valoració
de la importància del reciclatge i respecte del medi ambient
|
38,
39, 40, 43
|
1,
2, 3, 12
|
Tractament de la
informació i competència digital
|
Pàg.
|
Act.
|
Recerca
d’informació en Internet
|
48
|
26,
27
|
Aplicació
del traductor i del corrector de textos
|
50
|
30
|
Aplicació
dels recursos ortotipogràfics en l’elaboració d’un fullet
|
51
|
31
|
Competència social i
ciutadana
|
Pàg.
|
Act.
|
Interés
per evitar l’ús discriminatori i inadequat de la llengua
|
48
|
25,
27
|
Valoració
de la importància de mantenir, millorar i emprar el nivell estàndard de la
llengua
|
48
|
26,
27
|
Consciència
de la importància de la donació de sang
|
52
|
2
|
Competència cultural
i artística
|
Pàg.
|
Act.
|
Identificació
de textos literaris i discriminació de la resta de tipologies textuals
|
48,
49, 50
|
26,
28, 29
|
Valoració
de la importància de conéixer fets relacionats amb la història de la nostra
llengua i literatura per a entendre el present
|
48
|
25,
26
|
Competència
d’aprendre a aprendre
|
Pàg.
|
Act.
|
Cerca
d’informació en diccionaris generals i especialitzats
|
47,
48, 49, 50
|
24,
25, 28, 29
|
Aplicació
de l’ús del fullet informatiu com un recurs que permet divulgar dades
|
51
|
31
|
Aplicació
de l’ús de la fitxa com un recurs que permet sintetitzar dades
|
39
|
3
|
Autonomia i
iniciativa personal
|
Pàg.
|
Act.
|
Reflexió
sobre la importància de tenir cura del medi ambient, de donar sang, òrgans i
fomentar la salut
|
38,
39, 52
|
1,
2
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada