dimecres, 9 de setembre del 2015

TEMA 3. A COLP D'ULL





A. Objectius didàctics

Reconéixer els continguts explícits i els implícits en un text escrit de caràcter informatiu.
Analitzar les característiques d’un fullet informatiu.
Identificar alguns dels recursos lingüístics més usats en els textos informatius.
Diferenciar les vocals e i o obertes.
Conjugar els principals verbs irregulars.
Identificar el significat d’abreviatures, sigles i acrònims.
Conéixer aspectes bàsics de la història de la nostra llengua i literatura: el segle xix.
Conéixer les característiques principals del modernisme i de la novel·lística del segle xix.


B. Continguts

Conceptes
Procediments
Actituds
El fullet informatiu.
Característiques dels textos expositius.
Recursos gràfics i textuals del fullet.
Els connectors més habituals en l’explicació.
Els verbs irregulars.
L’obertura vocàlica de les vocals e i o.
Les abreviatures, les sigles i els acrònims.
Història de la llengua: el segle xix.
El naturalisme.
El modernisme i la novel·la del segle xix.
Anàlisi de les característiques, l’estructura i els recursos del fullet informatiu.
Elaboració d’un fullet informatiu.
Lectura i classificació de fullets informatius.
Consulta de la flexió verbal.
Ús dels verbs irregulars.
Conjugació de verbs irregulars.
Diferenciació del grau d’obertura de e i o.
Lectura i audició de textos, poemes i cançons.
Consulta de textos administratius en què s’empren abreviatures.
Projecció d’imatges d’edificis modernistes.
Comentari de novel·les modernistes.
Valoració positiva del fullet informatiu com a recurs pràctic i còmode per a estar informat.
Actitud crítica davant de les fonts d’informació, i també davant dels continguts.
Potenciació del reciclatge i d’altres mesures que afecten la defensa del medi ambient.
Valoració positiva dels nostres autors i dels intents de normalitzar l’ús de la llengua.


C. Criteris d’avaluació

Distingir les característiques d’un text explicatiu.
Copsar les idees essencials i les intencions d’un fullet informatiu.
Identificar i utilitzar els diversos recursos lingüístics usats en els textos informatius.
Planificar i elaborar un fullet informatiu.
Conjugar els principals verbs irregulars.
Saber diferenciar l’obertura de les vocals e i o.
Formar paraules derivades i comprovar si mantenen l’obertura inicial o no.
Substituir conceptes per abreviatures.
Explicar el significat d’algunes sigles i acrònims.
Esmentar la situació de la nostra llengua durant el segle xix.
Distingir les característiques principals del naturalisme i esmentar-ne algun autor.
Distingir les característiques del modernisme i esmentar-ne alguns novel·listes i les seues obres.


Competències bàsiques

Competència en comunicació lingüística
Pàg.
Act.
Lectura, comprensió, anàlisi i redacció de fullets informatius
38, 39, 51
1, 2, 3, 31
Identificació d’icones i logotips
38, 39
1, 2
Discriminació i conjugació dels verbs irregulars
40, 41, 42, 43
4-12
Identificació de les vocals obertes
44, 45
13-19
Aplicació de les normes d’escriptura d’abreviatures, sigles i acrònims
46, 47
20-24
Interés per augmentar i millorar el lèxic
44, 45
13, 15, 18, 19

Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic
Pàg.
Act.
Valoració de la importància del reciclatge i respecte del medi ambient
38, 39, 40, 43
1, 2, 3, 12

Tractament de la informació i competència digital
Pàg.
Act.
Recerca d’informació en Internet
48
26, 27
Aplicació del traductor i del corrector de textos
50
30
Aplicació dels recursos ortotipogràfics en l’elaboració d’un fullet
51
31

Competència social i ciutadana
Pàg.
Act.
Interés per evitar l’ús discriminatori i inadequat de la llengua
48
25, 27
Valoració de la importància de mantenir, millorar i emprar el nivell estàndard de la llengua
48
26, 27
Consciència de la importància de la donació de sang
52
2

Competència cultural i artística
Pàg.
Act.
Identificació de textos literaris i discriminació de la resta de tipologies textuals
48, 49, 50
26, 28, 29
Valoració de la importància de conéixer fets relacionats amb la història de la nostra llengua i literatura per a entendre el present
48
25, 26

Competència d’aprendre a aprendre
Pàg.
Act.
Cerca d’informació en diccionaris generals i especialitzats
47, 48, 49, 50
24, 25, 28, 29
Aplicació de l’ús del fullet informatiu com un recurs que permet divulgar dades
51
31
Aplicació de l’ús de la fitxa com un recurs que permet sintetitzar dades
39
3

Autonomia i iniciativa personal
Pàg.
Act.
Reflexió sobre la importància de tenir cura del medi ambient, de donar sang, òrgans i fomentar la salut
38, 39, 52
1, 2


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada