dimecres, 9 de setembre del 2015

TEMA 2. SOCIETAT DE CONSUM






A. Objectius didàctics

Identificar els elements gràfics i textuals d’un anunci publicitari.
Saber comportar-se com a consumidors crítics davant l’allau de missatges publicitaris.
Ser conscients de la utilització diglòssica del valencià en l’àmbit publicitari.
Valorar la repercussió de la publicitat en els nostres hàbits de consum.
Reconéixer l’ús de les figures retòriques en la imatge o en el text publicitari.
Identificar els temps verbals i les persones del paradigma dels verbs regulars.
Classificar les vocals atenent diversos criteris.
Evitar les interferències vocàliques.
Identificar i emprar frases fetes.
Esmentar aspectes bàsics de la història de la llengua: del segle xv al segle xviii.
Conéixer les característiques principals del nostre teatre romàntic i de la Renaixença.


B. Continguts

Conceptes
Procediments
Actituds
L’anunci publicitari.
Tipus d’anunci.
Els missatges publicitaris denotatius i connotatius.
L’anunci com a recurs argumentatiu.
Les figures retòriques.
L’eslògan.
L’ús del valencià en la publicitat.
El sistema vocàlic.
Els verbs regulars.
Les frases fetes.
La situació de la nostra llengua del segle xv al segle xviii.
El teatre culte i el teatre popular de la Renaixença.
Distinció entre la capacitat informativa i persuasiva de la publicitat.
Anàlisi dels recursos formals en relació amb el producte anunciat, amb el tipus de destinatari i/o amb els valors promocionats.
Maneig de recursos per a elaborar anuncis.
Classificació i traducció d’anuncis.
Classificació de les vocals.
Audició de textos, poemes i cançons.
Maneig de diccionaris generals i especialitzats.
Utilització dels temps principals dels verbs regulars.
Distinció de frases fetes.
Localització de l’ús de frases fetes en la publicitat.
Elaboració de dibuixos o fotografies que representen frases fetes.
Comentari de textos pertanyents al teatre de la Renaixença i dramatitzacions.
Capacitat crítica davant la necessitat consumista que provoca la publicitat en els receptors.
Valoració crítica del paper de la publicitat en la transformació dels valors i dels gustos de la societat actual.
Sensibilització envers les capacitats expressives i retòriques de la llengua.
Conscienciació de la situació de diglòssia en la publicitat del valencià.
Valoració positiva d’anuncis que fomenten la salut, la tolerància i la solidaritat.
Valoració positiva de la correcció en la pronúncia de les vocals.
Sensibilització per l’ús de frases fetes com a exemple de la riquesa expressiva.
Valoració positiva de la lectura i de l’assistència al teatre com a mitjà d’enriquiment cultural personal.

C. Criteris d’avaluació

Identificar els elements de la comunicació publicitària i els procediments verbals i no verbals dels textos publicitaris.
Usar correctament els recursos gràfics i lingüístics en l’elaboració d’anuncis publicitaris.
Conéixer les finalitats socials de la publicitat i les funcions del llenguatge publicitari.
Analitzar i produir textos orals i escrits de caràcter expositiu, descriptiu, narratiu o d’intenció literària sobre la persuasió publicitària, segons els principis de coherència, cohesió i adequació.
Identificar les figures retòriques en textos publicitaris i en poemes.
Conjugar els verbs regulars.
Classificar les vocals segons el punt i el mode d’articulació.
Correcció de les interferències vocàliques.
Diferenciar les frases fetes.
Conéixer el significat de les frases fetes i aplicar-les en el context adient.
Esmentar aspectes bàsics de la història de la llengua, del segle xv al xviii.
Conéixer les característiques principals i els autors més importants del teatre de la Renaixença.


D. Competències bàsiques

Competència en comunicació lingüística
Pàg.
Act.
Lectura, comprensió, anàlisi i elaboració d’anuncis gràfics
22, 23, 31, 35
1-4, 28, 29, 35, 36
Pràctica en la conjugació dels verbs regulars i la seua utilització
24-27
5-15
Discriminació de les vocals
28, 29
16-22
Identificació i ús de les frases fetes
30, 31
23-30

Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic
Pàg.
Act.
Reflexió crítica pel que fa a la influència de la publicitat sobre la conducta i el consum
22, 23, 31
1-4, 28
Valoració de la importància de fer campanyes sobre temes relacionats amb la salut, la qualitat de vida i la defensa del medi ambient
23, 27
2, 14

Tractament de la informació i competència digital
Pàg.
Act.
Recerca d’informació en Internet
30, 32
23, 31

Competència social i ciutadana
Pàg.
Act.
Foment d’una actitud crítica davant la publicitat sexista, competitiva i consumista
22, 23
1, 2, 3
Valoració de la importància de normalitzar l’ús de la llengua pròpia en la publicitat
22, 23, 31, 35
1-3, 28, 29, 35, 36

Competència cultural i artística
Pàg.
Act.
Identificació de textos literaris i discriminació de la resta de tipologies textuals
29, 33, 34
22, 32, 33
Potenciació de la imaginació per a crear anuncis a partir de frases fetes, figures retòriques o altres recursos lingüístics i icònics
31, 35, 36
28-30, 34, 35, 2
Valoració de la producció literària com a font de coneixement i plaer
33, 34
32, 33
Valoració de la importància de conéixer fets relacionats amb la història de la nostra llengua i literatura per a entendre el present
32
31

Competència d’aprendre a aprendre
Pàg.
Act.
Cerca d’informació en diccionaris generals i especialitzats
29, 30, 31
18-21, 23-30
Aplicació de la tècnica de traduir, adaptar i crear anuncis
35
34, 35, 36
Aplicació de la tècnica de comentar, criticar i corregir textos que presenten errades ortogràfiques, falta de coherència, cohesió i adequació
34
33

Autonomia i iniciativa personal
Pàg.
Act.
Reflexió sobre la importància d’adoptar una postura crítica davant les ofertes de la societat de consum que afecten la imatge personal, l’autoestima o el poder adquisitiu
22, 23
1, 2, 3, 4


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada